marți, 5 august 2014

Era Vladimir Putin (2000 - prezent) începea, în Rusia, cu o luptă de putere între noul preşedinte şi oligarhi. Lupta a continuat de-a lungul primului mandat al celui care este acum cel mai puternic om din Rusia. Pe urmă, s-a ajuns la un acord nescris: putere pentru oligarhi, în schimbul sprijinului deschis acordat lui Vladimir Putin: „jucăm împreună sau tu nu joci deloc”, aceasta pare să fie regula de aur a lui Putin pentru magnaţii din ţara lui, un avertisment pentru oligarhii incomozi Kremlinului. Curtea Permanentă de Arbitraj de la Haga a condamnat Rusia, în ceea ce a fost descris deja drept un „verdict istoric”, la plata a 50 de miliarde de dolari sub formă de despăgubiri pentru acţionarii defunctului gigant petrolier Yukos. Yukos, una dintre cele mari companii ruseşti la începutul primului mandat al lui Putin, a fost condusă cândva de Mihail Hodorkovski, unul dintre cei mai mari adversari ai Kremlinului, graţiat în decembrie de preşedintele rus după zece ani de închisoare. Curtea de la Haga a stabilit, astfel, că acţiunile statului rus împotriva Yukos au fost „motivate politic” şi abuzive. Chiar dacă decizia le acordă acţionarilor mai puţin de jumătate din cele 114 miliarde cerute drept despăgubire, ea este oricum o lovitură foarte puternică dată unui stat care riscă să intre în recesiune (Reuters) şi care ar putea fi vizat de noi sancţiuni din partea SUA şi UE pe fondul războiului din Ucraina.
Sancţiunile comunităţii internaţionale impuse Rusiei pentru implicarea activă în „acţiunile de destabilizare” care au aruncat Ucraina într-un război sângeros încep să scoată la iveală fisuri în relaţia lui Putin cu oligarhii ruşi, după cum se laudă diverse cancelarii europene. Dincolo de sancţiunile deja impuse şi de ameninţarea cu noi sancţiuni, regimul lui Vladimir Putin a mai primit zilele acestea o lovitură, care atacă însăşi „regula” expusă mai sus. Hotărârea curţii de la Haga, care vine după un proces de mai bine de 9 ani, mai are şi o altă miză, care nu trebuie neglijată. Textul deciziei vine cu detalii foarte puternice despre jocurile politice ale lui Vladimir Putin şi amestecul Kremlinului în mediul de afaceri rusesc. În plus, subliniază Reuters, dacă Rusia va trebui, într-adevăr, să plătească această despăgubire, intrarea în recesiune este o certitudine. O Rusie în recesiune ar putea fi mai puţin îngăduitoare faţă de politicile -costisitoare - ale lui Vladimir Putin în Ucraina de Est, Republica Moldova şi alte state pe care liderul ar vrea să le controleze cu orice preţ.

luni, 4 august 2014

Deţinătorii străini de obligaţiuni ruseşti şi ucrainene, precum şi cumpărătorii de CDS-uri, sunt, de asemenea, expuşi la deteriorarea calităţii creditului în Rusia şi Ucraina, se mai precizează în raport. Acesta continuă: "Deşi încrederea investitorilor ar fi afectată într-un sens larg, dacă, totuşi, pierderile ar fi limitate la obligaţiuni nesuverane ruseşti emise pe pieţele internaţionale şi cu scadenţa până în anul 2016 (aproximativ 18 miliarde dolari) şi CDS-uri pentru expuneri faţă de împrumuturi ruseşti nesuverane (aproximativ cinci miliarde dolari), impactul asupra pieţelor globale ar fi relativ mic". În cazul în care un eventual faliment ar duce la solicitări de plată a datoriilor înainte de scadenţă, consecinţele negative vor mai semnificative, subliniază FMI.
Probleme pot să apară şi din cauza întreruperii alimentării Europei cu gaze naturale provenind din Rusia, precizează Fondul. Majoritatea statelor din Centrul, Estul şi Sud-Estul Europei depind de Rusia pentru furnizarea de gaze naturale, ponderea gazului rusesc în consumul lor fiind între 40% şi 100%, în timp ce Austria, Finlanda şi Germania sunt, de asemenea, afectate. În privinţa consecinţelor negative pe segmentul metalelor, acestea vor putea fi observate imediat, ca urmare a creşterii preţurilor, arată FMI. Rusia asigură 40% din producţia anuală de paladiu, 12-14% din cea de nichel, 13% din cea de platină şi 8% din cea de aluminiu, potrivit Fondului, care aminteşte că, de când Rusia a anexat Crimeea, preţurile paladiului şi al nichelului au crescut cu 10%. În schimb, preţul petrolului pare să nu fie afectat puternic de sancţiunile impuse Rusiei, arată FMI, precizând că acesta a fost relativ stabil, deşi Federaţia Rusă asigură peste 10% din producţia globală. "Cu toate acestea, cotaţia petrolului brut ar putea să se aprecieze brusc, în contextul creşterii tensiunilor geopolitice, acest lucru depinzând de condiţiile de piaţă, precum mărimea stocurilor petroliere", se afirmă în documentul Fondului. Alte urmări negative ale conflictului dintre Rusia şi Ucraina se pot manifesta pe canalul comerţului internaţional, al investiţiilor străine directe (ISD) şi al remiterilor, potrivit sursei citate.(sursa hotnews)

duminică, 3 august 2014

Banca Mondială (BM) va sprijini Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) pentru optimizarea arhitecturii organizaţionale (în linie cu mecanismele potrivite pentru o autoritate de supraveghere financiară multi-sectorială integrată) şi îmbunătăţirea cadrului de reglementare (simultan cu întărirea mecanismului de supraveghere din ASF), costul programului depăşind 170.000 dolari, potrivit memorandumului semnat astăzi între cele două instituţii. Costul programului comun ASF - Banca Mondială este de 173.040 dolari, dintre care aproximativ un sfert reprezintă contribuţia Autorităţii de Supraveghere Financiară, diferenţa fiind o finanţare nerambursabilă acordată de BM. Proiectul de evaluare şi analiză se derulează până la 28 august, iar rezultatele complete şi recomandările experţilor Băncii Mondiale vor fi disponibile şi se vor putea implementa după 1 septembrie, se arată într-un comunicat transmis redacţiei. Astfel, o echipă de experţi ai BM va evalua şi va oferi recomandări ASF pe mai multe paliere legate de structura organizaţională şi pentru optimizarea proceselor interne. Un prim obiectiv este întărirea capacităţii instituţionale integrate şi întărirea funcţiei de supraveghere în cele trei sectoare: asigurări, piaţă de capital şi pensii private. De asemenea, experţii vor analiza funcţiile de suport şi arhitectura multi-departamentală şi vor face recomandări pentru eficientizare din punct de vedere al costurilor şi resurselor alocate. Analiza va urmări şi evaluarea infrastructurii de tehnologie a informaţiei şi va examina modalităţile prin care anumite procese pot fi automatizate. Nu în ultimul rând, analiza va identifica zonele de pregătire comună pentru cele trei pieţe supravegheate de ASF şi va propune abordări de supraveghere integrată şi recomandări pentru cadrul de reglementare, astfel încât ASF să poată asigura sustenabil atât dezvoltarea pieţelor, cât şi menţinerea stabilităţii financiare. Mişu Negriţoiu, preşedintele ASF, a declarat: "Acest memorandum face parte din viziunea de dezvoltare a Autorităţii de Supraveghere Financiară, ca autoritate integrată. Vrem să creştem capacitatea de supraveghere eficientă şi vrem să beneficiem de cele mai bune strategii pe care experţii Băncii Mondiale le pot oferi. La final, vor câştiga atât consumatorii de servicii financiare non-bancare, cât şi entităţile supravegheate. Eficienţă înseamnă costuri mai mici pentru toţi pe termen lung şi rezultate mai bune atât în ceea ce priveşte dezvoltarea pieţei, cât şi stabilitatea financiară". La rândul său, Elisabetta Capannelli, Directorul de ţară pentru România al Băncii Mondiale, a afirmat: "Banca Mondială a semnat astăzi un acord pentru o analiză-diagnostic la nivel înalt pe probleme de reglementare, de supraveghere şi de organizare, astfel încât Autoritatea de Supraveghere Financiară să aibă cea mai bună structură şi cele mai eficiente procese instituţionale. Noi credem că eforturile de reformă ale ASF vor da tonul pentru modernizarea celor trei pieţe pe care Autoritatea are atât un rol de dezvoltare, cât şi unul de supraveghere. Autoritatea de Supraveghere Financiară a fost înfiinţată în urma comasării celor trei instituţii autonome cu atribuţii şi prerogative în piaţa de capital, asigurări şi pensii private. O abordare instituţională integrată şi eficientă va fi utilă pentru toţi participanţii de pe piaţă, asigurând stabilitatea şi dezvoltarea acestor sectoare". 
 

sâmbătă, 2 august 2014

Victor Ponta ( in fapt "naum" = maramoi adevarat , mai bine spus naumski) nu scapă de criticile pentru decizia aministiei fiscale a pensionarilor și a mamelor! Premierul este aspru criticat și pentru că vrea să pună în Guvern, la Ministerul Bugetului, o rudă de-a lui Valeriu Zgonea, pe finul său, Claudiu Manda.   Prim-vicepreședintele PDL, Cătălin Predoiu, consideră, într-o postare pe o rețea de socializare, că măsurile din ultima perioadă luate de Guvernul Victor Ponta sunt adevărate bombe cu ceas, ce vor afecta toți românii în următorii”Aproape 9 milioane de români sunt, potrivit calculelor jurnaliştilor de la Gândul, deja beneficiari ai unor măsuri electorale ale guvernării. Proiectul de ţară numit ILUZIA FISCALĂ este ceea ce vinde acum Ponta românilor, în fapt, o adevărată bombă cu ceas. Ceea ce mai puţină lume remarcă este că toate cadourile otrăvite servite acum electoral vor fi decontate ulterior de toţi românii, inclusiv de beneficiarii lor, chiar de la începutul anului 2015 – prin sporirea taxelor şi impozitelor. Înlocuirea unor specialişti cu rubedenii de partid la Ministerul de Finanţe nu este deloc întâmplătoare – nimeni nu trebuie ca până în decembrie să deranjeze avântul populist al „premierului-amnistie”.”, a scris Predoiu.

PNL îi cere premierului Ponta să retragă nominalizarea lui Claudiu Manda pentru funcția de ministru al bugetului și să-și ceară scuze publice pentru această nominalizare.  "Este inadmisibil ca în România Guvernul să devină o afacere de familie, o afacere între rude, după ce îl avem în marea familie pesedistă pe vicepremierul Gabriel Oprea, ministru de Interne şi naş al lui Victor Ponta, după ce îl avem tot în Guvernul Ponta pe ministrul Justiţiei, Robert Cazanciuc, ca văr al primului ministru Ponta, după ce îl avem în fruntea senatorilor PSD ca lider al senatorilor PSD pe socrul primului ministru, astăzi ni se propune să avem şi un fin al preşedintelui Camerei Deputaţilo,r domnul Valeriu Zgonea. Credem că este prea mult pentru un guvern cu atâtea rude şi credem că este cazul ca domnul Victor Ponta să înţeleagă că nu e guvernarea familiei lui, ci este vorba despre Guvernul României", a declarat vicepreședintele PNL Teodor Atanasiu, relatează Mediafax.
El a arătat că "este o batjocură" la adresa românilor să fie propus ministru al bugetului un om "care nu are niciun fel de experienţă profesională în acest domeniu, care nu ar fi putut să ocupe prin concurs nici măcar postul de şef de birou la Ministerul Bugetului".  "Este foarte clar că singura tangenţă pe care a avut-o domnul Claudiu Manda cu Ministerul Bugetului este falsul în declaraţii pe care l-a făcut că ar fi fost contabil şef la o firmă pe vremea când încă nu absolvise facultatea", a adăugat Teodor Atanasiu.
Trezoreria SUA lansa un atac, in octombrie 2013, la adresa Germaniei, sugerand ca suplusul sau structural este sursa problemelor Europei. Daca o tara merge pe surplus, o alta ar trebui sa mearga pe deficit, intrucat aceasta tara ar trebui sa absoarba surplusul contului curent al tarii care face economiseste. Aceasta absorbire se face prin investitii, consum sau importuri.
FMI-ul sustine ca rata de schimb a Germaniei este subevaluata cu pana la 18% din valoarea actuala. Majoritatea analistilor considera ca Germania si-a luat acest avantaj in primii ani ai uniunii monetare, atunci cand a redus cheltuielile mai mult decat au facut-o Italia, Franta, Spania si ceilalti. Acum, aceste tari incearca sa faca acelasi lucru, dar zona euro este impinsa in capcana deflatiei.
Daca zona euro nu se lanseaza in investitii, nu isi stimuleaza cresterea interna, nu face cheltuieli de niciun fel, atunci, deficitul contului curent nu poate fi redus decat prin diminuarea investitiilor si a consumului. Este un echilibru nociv pentru economie si care se traduce prin stagnare. Practic, Germania si-a mentinut surplusul in conditiile in care tarile mediteraneene si-au redus deficitele prin taierea cheltuielilor destinate investitiilor, consumului si a importurilor.
Pentru nemti, acest lucru nu este o veste proasta. Este ceva logic, intrucat aceasta agonisire este o recompensa pentru seriozitatea de care au dat dovada. Pentru Wolfgang Schauble, zona euro nu trebuie sa isi faca griji din cauza acestui lucru. Nu Germania trebuie sa se corecteze, ci tarile care traiau pe deficite uriase ar trebui sa isi stranga si mai mult cureaua.
Germania a fost de-acord sa isi investeasca surplusul contului curent in tarile debitoare, dar a insistat ca va face acest lucru numai dupa ce se vor impune masuri de austeritate. Problema este ca stagnarea economica ruineaza perspectivele investitionale.FMI-ul intra, la randul sau, in corul contestatarilor politicilor economice promovate de germani si sustine ca surplusul contului curent pe care Germania il inregistreaza in acest moment a inceput sa devina distructiv pentru economie. Surplusul Germaniei este cu 3% pana la 6% mai mare decat este justificat de fundamentele economice. FMI preseaza Germamia sa reduca aceste dezechilibre si sa isi creasca consumul intern.
Comisia Europeana a amenintat Germania cu sanctiuni, anul trecut, justificand acest lucru prin Procedura Dezechilibrelor Macroeconomice. Reactia nemtilor nu s-a lasat asteptata, dar Comisia a ramas tare pe pozitii. Acum, Jean Claude Juncker se afla intr-o situatie dificila. Cum surplusul economic al Germaniei depaseste limita de 6% impusa de Bruxelles, teoretic, ar trebui sa puna in miscare masinaria de sanctiuni. Numai ca, Germania a fost tara care a insistat cel mai mult pentru nominalizarea sa in fruntea Comisiei Europene. Pe de alta parte, Juncker trebuie sa tina cont si de tarile cu o economie mai slaba, dar care si-a facut temele.
In baza procedurii amintite, zona euro poate sa-i impuna Germaniei sa prezinte un plan de actiune prin care isi va diminua surplusul economic. Daca Germania nu va dori sa faca acest lucru sau nu va reusi sa atinga acest obiectiv, atunci, ministrii din Uniunea Europeana ar putea sa forteze Berlinul sa plateasca un deposit in valoare de 0,1% din PIB, adica 2,4 miliarde de euro. Acesti bani ar putea fi retinuti daca Germania nu isi va diminua surplusul.
Pe de alta parte, in Germania, cetatenii sai considera ca tara deja plateste mult prea mult pentru a salva tarile din Sudul Europei. Iar Germania a fost de-acord cu aceasta procedura in conditiile in care numai statele cu deficite uriase vor fi sanctionate.

vineri, 1 august 2014

Investitorii pedepsesc statele europene din fostul blocul sovietic pentru legăturile lor cu Rusia, chiar dacă aceste țări, acum membre ale Uniunii Europene, au sprijinit sancţiunile împotriva președintelui Vladimir Putin pentru acțiunile sale în Ucraina, scrie Bloomberg.   În afară de rublă, monedele din Europa de Est au avut printre cele mai puţin rate de schimb de pe piețele emergente în luna iulie, cele mai afectate fiind forintul unguresc şi leul românesc. Indicii bursieri din Bulgaria, Republica Cehă și Ungaria s-au alăturat Rusiei, fiind printre cele mai mari 10 de piețe în scădere din lume în această lună.  Cele 28 de națiuni ale UE au votat în unanimitate pentru a extinde sancțiunile pe Rusia în această săptămână considerând că Putin are un rol destabilizator. "Există un sentiment printre investitori la nivel mondial că Europa Centrală și de Est este nesigură din cauza riscurilor geopolitice şi caută oportunităţi în alte zone", a declarat Ilan Solot, un strateg de schimb valutar de la Brown Brothers Harriman de la Londra.  Piețele de capital din Ungaria, Polonia, Republica Cehă și România au pierdut cumulat 13 miliarde dolari în această lună. Monedele asiatice au câștigat față de dolar în această lună, în timp ce Europa Centrală și de Est a suferit pierderi. Leul, forintul, zlotul polonez și coroana cehă toate au scăzut cu mai mult de 2 la sută față de dolar și s-au depreciat față de euro.  Guvernele UE au convenit în această săptămână să aplice sancţiuni economice drastice Rusiei.